**37 órás repülés: A B-2-es bombázók rejtett titkai** A B-2-es bombázók légi kalandja nem csupán egy hosszú repülés, hanem a modern hadviselés egyik leglenyűgözőbb aspektusa. Ez a különleges gép, amely a stealth technológia mesterműve, számos titkot rejt


Amerikai B-2-esek 37 órán át, titokban repültek Iránig és vissza, két 13 tonnás bunkerrombolóval. Hogy lehetett kibírni?

Szombaton egy rendkívül robbanékony jelentés terjedt el: amerikai B-2-es bombázók szálltak fel Missouriból, és nyugat felé repültek a Csendes-óceánon keresztül - látszólag Guam felé. A szakértők azonnal találgatni kezdtek arról, hogyan folytatódna Guamról egy Irán elleni támadás. De ez csak Donald Trump hadseregének trükkje volt. Eközben valami titkos dolog történt, amiről sem tudott... Míg az egyik bombázócsoport nyugat felé folytatta útját, a másik észrevétlenül levált - és Iránt támadta. A megtévesztés sikeres volt.

Több mint másfél nap a pilótafülkében egy megszakítás nélküli repülés során - vajon hogyan valósulhat meg ez?

A hét B-2 Spirit lopakodó bombázó 37 órás hosszú távú katonai művelete során, amely Irán atomlétesítményei ellen irányult, nagy feltűnést keltett. Ez volt a bombázók leghosszabb repülése az afganisztáni háború óta 2001-ben. A repülőgépeket többször is fel kellett tankolni a levegőben.

A futurisztikus Batman-stílusú dizájn, egzotikus anyagok és sima, lekerekített élek jellemzik azokat a rejtett repülőgépeket, amelyek a légiküzdelem új dimenzióját nyitják meg. Minden gép két hatalmas "GBU-57 Massive Ordnance Penetrator" (MOP) bombával van felszerelve, amelyek egyenként 13 tonnát nyomnak, és 2,6 tonna robbanóanyagot rejtenek magukban. Ezek a bunkerromboló bombák nem csupán pusztítást végeznek, hanem a modern hadviselés legújabb technológiai vívmányait is megtestesítik.

Némi spártai kényelmet építettek be a high-tech repülőgépekbe: fedélzeten van egy kis WC, mikrohullámú sütő a készételek melegítéséhez és hűtőszekrény a snackek tárolásához. Helyet is biztosítottak, hogy a két pilóta közül az egyik kinyithasson egy kempingágyat: rövid szundikáláshoz, pihenéshez.

Ezen felül a harci repülőgépek modern automatizált rendszerekkel vannak felszerelve, ami lehetővé teszi a pilóták számára, hogy ne kelljen állandóan a maximális figyelemre összpontosítaniuk.

A B-2-es bombázók, amelyeket elsődlegesen nukleáris támadások végrehajtására fejlesztettek ki, 1997 óta állnak hadrendben. Az Egyesült Államok Légierője összesen 19 ilyen vadászgéppel büszkélkedhet, melyek szárnyfesztávolsága 52,4 méter. Egy-egy példány ára körülbelül két milliárd dollárra rúg! Érdekesség, hogy 2008-ban egy B-2-es a repülés közben balesetet szenvedett és megsemmisült – számolt be róla a Bild.

Az extrém hosszú távú repülés egyik különös fortélya, hogy a rádiókapcsolatot nagyrészt deaktiválták. Ennek köszönhetően a bombázók észrevétlenül közelítették meg céljaikat. Amikor végül Irán földjére érkeztek, egy "baráti társaság" fogadta őket: a B-2-eseket modern amerikai harci repülőgépek és a bevetést támogató további repülők, valamint drónok kísérték, biztosítva ezzel a küldetés biztonságát és sikerességét.

Feladatuk az volt, hogy légvédelmi tűz esetén biztosítsák a védelmüket, és semlegesítsék a rakétabázisokat. "Az irániak egyetlen lövést sem adtak le, és észre sem vették a jelenlétünket" - nyilatkozta Dan Caine, a vezérkari főnök.

A támadó repülőszázad létrehozása rendkívül pontos időzítést követelt meg: "Ez a bonyolult, precízen időzített művelet számos platform közötti pontos szinkronizációt igényelt egy szűk légtérben - mindezt pedig csupán minimális kommunikációval kellett megvalósítani" - tette hozzá Caine.

A felállított repülőszázad szombaton, helyi idő szerint 18:40-kor lépett be az iráni légtérbe. Ez a merész küldetés 25 percig zajlott az ellenséges területen. Donald Trump amerikai elnök a Fehér Ház "Situation Room" nevű irányító központjából figyelte a műveletet, együtt a legfontosabb tanácsadóival, minisztereivel és katonai vezetőivel.

"A földön sehol egy másik hadsereg nem tudta volna véghezvinni ezt" - mondta, miközben büszkeség sugárzott az arcáról. Ekkor a B-2 pilóták még mindig úton voltak Missouri irányába.

Related posts