A Fidesz, a tiltások ellenére, egy lengyel vállalkozáson keresztül továbbra is hirdet a Google platformján.


Szeptember vége óta elvileg nem engedélyezett politikai hirdetések megjelenítése a Google platformján az Európai Unió területén. Ez azonban nem meglepő, hiszen a Fidesz, amely számára az online hirdetések kulcsfontosságúak a kampány során, valószínűleg már dolgozik egy alternatív megoldáson.

Bár az amerikai cég szeptember 22-én szigorú korlátozásokat léptetett életbe a politikai reklámok terén az Európai Unióban, a Fidesz hirdetései még mindig jelen vannak. Az emberek több platformon is találkozhatnak a Harcosok Klubját népszerűsítő hirdetésekkel - számol be erről a Telex.

A lap alaposan utánajárt a jelenség hátterének. A jelentések szerint a reklámokat nem politikai kampányként, hanem inkább vállalati, internetes és telekommunikációs szegmensekben helyezik el.

Ahogy a lap is említi, a Google saját algoritmusai alapján csoportosítja a hirdetéseket különböző kategóriákba, így nem ritka, hogy a címkézési problémák az algoritmus hibáiból fakadnak. Az azonban egyértelmű, hogy a hirdetés közzétételének finanszírozója a közzétevő, ami jelen esetben a Fidesz.

Mint ahogy már említettük, a Google tájékoztatása alapján augusztus óta folyamatosan arra kérik a hirdetőket, hogy nyilatkozzanak arról, politikai hirdetőként működnek-e a piacon. Azokat a felhasználókat, akik hamis információkat adnak meg, figyelmeztetésben részesítik, sőt akár le is tilthatják őket.

Az érintett lengyel cég a Telex szerint egy tanácsadó, különböző webes szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás, amely több google-ös programban is partner. Saját elmondásuk szerint marketinges technológiával foglalkoznak. Az nem egyértelmű, hogy miért ezt a finanszírozási modellt választotta a kormánypárt, mivel a Google tiltása nem csak Magyarországot, hanem a teljes Európai Uniót, így Lengyelországot is érinti.

Korábban mi is írtunk róla, hogy októberben életbe lép egy Európai Uniós szabályozás, amely nagyobb átláthatóságot követel a politikai hirdetések terén. Mind a Google (illetve anyacége, az Alphabet) és a Facebookot és Instagramot is tulajdonló Meta korábban közölte: az új uniós irányelveknek csak túlságosan nagy energiabefektetéssel tudnának meg megfelelni, így úgy terveznek annak eleget tenni, hogy lényegében betiltják a politikai hirdetéseket.

Szakértők, akik a lapunknak nyilatkoztak, úgy vélik, hogy a politikai hirdetések közzétételére vonatkozó korlátozások az első hetekben és hónapokban valószínűleg nem fognak zökkenőmentesen működni. A hirdetők biztosan megpróbálnak majd kiskapukat találni, míg a technológiai cégek folyamatosan dolgozni fognak ezeknek a kiskapuknak a lezárásán.

A múlt héten egyébként már a Political Capital is felhívta arra az emberek figyelmét, hogy a Google döntése ellenére továbbra is futnak a Fidesz hirdetései. Például a Politico hírlevelében is feltűnt egy hirdetés, amelyen a Fidesz-frakció szóvivője, Németh Balázs Harcosok órája című műsorát promótálták, ezt a Google rendszere művészet és szórakozás címkével látta el.

Related posts