A kassai kisvasút nyári kocsijai most átfogó felújításon mennek keresztül, hogy még komfortosabb és vonzóbb élményt nyújtsanak az utazóknak.
A Kassai Történelmi Gyermekvasút izgalmas fejlesztés előtt áll, mivel megkezdődött a Mako, Kubko és Samko néven ismert, legjobban használt nyári kocsik teljes körű felújítása. „Fokozatosan nekiláttunk a legkedveltebb járműveink nagyszabású revitalizálásának. Két éven belül, egy tapasztalt restaurátor irányítása alatt, alapos felújításon fognak átesni” – nyilatkozta Ľubomír Lehotský, a kassai gyermekvasút vezetője. Ezzel a lépéssel a gyermekvasút célja, hogy a jövő generációi számára is megőrizze a vonatok varázsát és élményét.
Kiemelte, hogy a külső időjárási körülmények, a Csermely-völgy zord klimatikus adottságai, valamint a több ezer kilométernyi út következményei mély nyomot hagytak a vagonokon. Még a hosszú éveken át tartó folyamatos karbantartás után is elkerülhetetlenné váltak a jelentősebb beavatkozások.
A fiatal vasutasok, az önkéntesek lelkes hozzájárulásának és a szponzorok, valamint a kulturális minisztérium bátor támogatásának hála, elindították a történelmi kocsik felújítási projektjét.
"Örömmel tapasztaljuk, hogy a Kassán fellelhető műszaki kulturális örökségnek is akadnak elkötelezett támogatói. Csak az ő támogatásuk révén lehetőségünk nyílik arra, hogy megújítsuk és meghosszabbítsuk a Szlovákiában egyedülálló járművek életciklusát" – nyilatkozta Lehotský.
Kiemelte, hogy az utasok már az idei télen, a Mikulás-vonatozások alkalmával találkozhattak a felújított Samko kocsik néhány példányával. A következő szezonra pedig még több izgalmas újdonsággal készülnek!
A Kassai Gyermekvasút Polgári Társulás információi szerint a legrégibb jármű, a Matko nevű kocsi 1904-ben készült, és kezdetben postaként teljesített szolgálatot a selmeci vasúton. Ezzel szemben a Samko, amely valamivel később, 1910-ben készült, eredetileg lapos tehervagonként közlekedett.
A felújított kocsik sorában a legfiatalabb a Kubko, amely 1913-ból származik. A selmeci vasút bezárása után a kocsik Gölnicbányára kerültek, onnan pedig 1955-ben a zsolnai üzemi telepre szállították őket, ahol az úttörővasút kiránduló kocsijaivá alakították át, jellegzetes forgó háttámlával.
A Kubko 2013-ban belső átalakításon esett át, amelynek köszönhetően helyet teremtettek a kerékpárok és a kocsik szállítására. (TASR, NR)