A McLaren aktívan részt vesz az F1-es versenybírói rendszer reformjának előmozdításában - F1VILÁG.HU


A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) jelenleg egy új tisztviselői osztály létrehozásán dolgozik, amelyben szakképzett versenybírókat és versenyigazgatókat képeznének ki -- tekintettel arra, hogy Mohammed Ben Sulayem, a szövetség elnöke aggodalmát fejezte ki a megfelelően felkészült tisztviselők hiányával kapcsolatban.

Az FIA egy innovatív modellt tervez, amelyben a versenybírói feladatokat teljes munkaidőben foglalkoztatott szakemberek látják el, szemben a jelenlegi önkéntes alapú megoldással. Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyekért felelős igazgatója hangsúlyozta, hogy a mostani rendszer már nem tartható fenn hosszú távon.

"Mindinkább igazságtalanná válik, ha kizárólag az emberek jó szándékára támaszkodunk. A jövőben célunk egy professzionális testület létrehozása. Ez nem zárja ki az önkéntesek részvételét, de szükség van olyan szakemberekre, akik hétfő reggel, egy verseny után, képesek átvizsgálni az összes döntést. Így biztosíthatjuk, hogy azok helyesek legyenek, és lehetőség nyílik a javítási lehetőségek feltárására" -- fejtette ki a szakértő.

A kérdés továbbra is nyitott: ki állja a profi stewardok bérét? Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója úgy véli, hogy a csapatoknak is részt kellene venniük a költségek fedezésében. Az amerikai szakember a londoni Autosport Business Exchange rendezvényen osztotta meg véleményét, hangsúlyozva, hogy támogatja az FIA javaslatát.

Brown kijelentette: "Elképesztő, hogy egy több milliárd dolláros iparágban részmunkaidős, fizetés nélküli stewardok hozhassanak döntéseket olyan kulcsfontosságú ügyekben... Szerintem ez a helyzet nem a legideálisabb ahhoz, hogy valóban sikeresek lehessünk."

"Az egyének kiválóak, de a szabálykönyv túl merev. Jó lenne, ha egy kicsit lazítanánk rajta, és teljes munkaidős stewardokat alkalmaznánk, akik szubjektív döntéseket is hozhatnának arról, hogy egy adott helyzet helyes vagy helytelen volt-e."

Brown álláspontja szerint, ha a csapatok komolyan kívánják előmozdítani a versenybírói rendszer fejlődését, elengedhetetlen, hogy foglalkozzanak a finanszírozás problémájával is, és ne tartsák magukat távol tőle.

Valószínű, hogy ez a javaslat nem kelt majd nagy lelkesedést a többi csapatnál, de ha minden egyes csapat és az F1 közösen állná a költségeket, az nem lenne olyan megterhelő. Ez a sport annyira jelentőségteljes, hogy nem hiszem, hogy ez a kiadás bárkit is csődbe juttatna.

Nem vagyok teljesen tisztában a szerződéses viszonyokkal az FIA és a Forma-1 között. Azonban a jelenlegi megállapodás alapján a részmunkaidős bíráskodást nem díjazzák. Bármilyen üzleti modell esetében, ha valamit meg szeretnél változtatni, azt anyagilag is támogatni kell. Ha mi, csapatok is hozzájárulunk a költségekhez, az a teljes rendszerhez viszonyítva nem lenne túl nagy teher. Amennyiben a költségeket úgy osztanánk meg, hogy az F1, az FIA és a csapatok is részesedjenek benne, összességében ez nem lenne megfizethetetlen. Úgy vélem, hogy ez egy alapvető fontosságú lépés lenne a fejlődés szempontjából.

A Forma-1 versenybírói rendszerének reformjának szükségessége továbbra is éles viták tárgyát képezi, és a sportág iránti növekvő igény arra utal, hogy sürgős változtatásokra van szükség. Ha az FIA sikerrel jár a tervezett átalakításokkal, a jövőben a stewardok professzionális, fizetett munkaidős szereplőkként tevékenykedhetnek. Érdekesség, hogy az FIA szerdán bejelentette, hogy a korábbi F1-es pilóta, Johnny Herbert már nem tölti be a versenybírói posztot, mivel összeférhetetlenség miatt nem alkalmazzák. Herbert az utóbbi években televíziós szakértőként is aktívan kommentálta a világbajnokság eseményeit, így távozása figyelemre méltó fejlemény a sportág számára.

Related posts