Felfedezték Caravaggio legelső festményét!


A Gyümölcsöt hámozó fiú (66×51,5 cm) egyik példányát 2024-ben egy brüsszeli aukción vásárolta meg egy magánszemély, közel 170 000 eurós áron. Az új tulajdonos Gianni Papit, a neves Caravaggio-szakértőt kérte fel a festmény alapos vizsgálatára. A mű technikai elemzését röntgensugaras és reflektográfiás módszerekkel hajtották végre, melyek segítségével mélyebb betekintést nyertek a festmény rétegeibe és a művész technikai fortélyaiba.

Papi végül megerősítette, hogy a festményt valóban Caravaggio (1571-1610) készítette. Ráadásul elképzelhető, hogy ez a mester legkorábban ránk maradt műve. Ez a felfedezés jelentős mérföldkő lehet a festő életművének további feltárásában.

A lehetőségek labirintusa

A szakértők szerint több tényező is megnehezíti az eredetiség megállapítását. Az első, hogy A gyümölcsöt hámozó fiú című kompozícióból legalább tíz ismert változat létezik. Egyet ezek közül a brit királyi gyűjtemény őriz. Ennek történetére 17. századi levéltári források is utalnak.

A gyűjtemény szakértői megállapították, hogy "rengeteg gyönyörű változat ismert", melyek mind a mester nevéhez fűződnek. Nincsenek olyan bizonyítékok, amelyek arra utalnának, hogy csupán egyetlen autentikus példány létezne.

A Gianni Papi által vizsgált változat története nem teljesen ismert, ami tovább nehezíti az azonosítást. A szakértő ennek ellenére bizakodó. A Corriere della Sera című olasz lapnak adott interjúban elmondta: "A kompozíció néhány eleme - például az ing, a kezek, a csendélet - kiváló technikai tudásról tanúskodik. Ez adott reményt." Papi külön kiemelte a röntgenfelvételeken látható különös részletet. A gyermek keze és a gyümölcs között sötét folt látszik, amely az ing aljáig ér. A képen egy kutyafej körvonalai is kivehetők. Az állat pofája a gyermek feje felé fordul.

Papi szerint ez a részlet rendkívül fontos, hiszen véleménye szerint a képet egy korábbi, Caravaggio kutyáját, Cornacchiát ábrázoló kompozícióra festették rá. Giovanni Baglione, Caravaggio életrajzírója is megemlíti ezt a kutyát, akit a mester elválaszthatatlan társának tekintett. Feltételezhető, hogy a festő újraalkotta az állatot, és a kutya kontúrjait árnyékokká transzformálta. Ezek az árnyékok – a kézen és a gyümölcsön – különböző változatokban is feltűnnek.

Ez a "képi palimpszeszt", vagyis a vászon újrafelhasználásának gyakorlata Caravaggio korai római éveihez kapcsolódik. A festő 1592 és 1595 között érkezett a városba, ahol pénzügyi nehézségekkel küzdött. Gianni Papi véleménye szerint lehetséges, hogy a képet még Róma előtt alkotta meg, és ezt a művét egyfajta "névjegykártyaként" hozta magával, hogy bemutassa tehetségét és elnyerje a megrendelők bizalmát.

Caravaggio ekkor körülbelül 24 éves volt, és elképzelhető, hogy anyagi nehézségei miatt nem tudott új vásznat beszerezni, így régebbi alkotásait használta fel újra. A kutya és a gyümölcs közötti kapcsolat nem csupán technikai megoldás, hanem életrajzi vonatkozásokat is hordozhat. Ez a felfedezés új perspektívát nyújthat a mester pályakezdésének körülményeire, feltárva azokat a kihívásokat, amelyekkel fiatal művészként szembesült.

Related posts