A 47. héten a chiphiány komoly kihívások elé állította a Bosch-t, míg a Kukát a megrendelések csökkenése sújtja. Ezek az események jelentős hatással vannak az iparág működésére és fejlődésére.
A német és a kontinens autóipara jelenleg komoly kihívásokkal néz szembe, beleértve a chiphiányt, a megrendelések csökkenését és a szükséges szerkezetátalakításokat. A Bosch gyáraiban időszakos leállásokra került sor, míg a Kuka több száz munkavállalójától kénytelen megválni. Az MAN és a Volkswagen is jelentős létszámcsökkentést hajt végre, mindeközben a piac gyors technológiai és gazdasági változásai arra kényszerítik a szereplőket, hogy alkalmazkodjanak az új körülményekhez. Összegyűjtöttük a járműipar legfrissebb eseményeit, és a kiemelt linkekre kattintva részletesebb információkhoz juthat a témában.
A Bosch több európai gyárában átmeneti leállásokra és munkaidő-csökkentésre kényszerült a Nexperia chipek ellátási problémái miatt. A chiphiány hátterében egy holland-kínai politikai feszültség áll, amely akkor kezdődött, amikor Hollandia ideiglenesen állami felügyelet alá helyezte a kínai tulajdonú Nexperiát. Ezt követően Kína exporttilalmat léptetett életbe, ami tovább súlyosbította a helyzetet.
Hollandia most visszaadta az irányítást a Wingtechnek, miközben Peking is lazított a korlátozásokon. Ennek ellenére az autóipari ellátási lánc továbbra is ingatag, és több ezer Bosch munkavállaló sorsa forog kockán Európa-szerte.
A német iparban több jelentős vállalat is bejelentette, hogy létszámcsökkentésre kényszerül. Az MAN például tíz év leforgása alatt 2300 munkahelyet kíván megszüntetni Németországban, egyúttal a gyártás egy részét Krakkóra kívánják áthelyezni.
A Volkswagen történetének egyik legjelentősebb leépítési hulláma bontakozik ki: eddig több mint 25 ezer munkavállaló távozását regisztrálták, és a vállalat célja, hogy 2030-ig összesen 30 ezer állást szüntessen meg.
A Kuka, a robotgyártás egyik vezető szereplője, súlyos nehézségekkel néz szembe, mivel az autóipari megrendelések drámai csökkenése miatt 560 munkahely megszüntetését tervezi. A vállalatok egyre inkább a növekvő költségekre, a gyenge keresletre és a fokozódó kínai versenyre mutatnak rá, miközben a gyártási folyamatok egy része külföldre is átkerülhet. Az iparág jövője tehát kétséges, és a helyzet további kihívások elé állítja a helyi munkaerőt.
Az autóipar átalakulása egyre gyorsul, és a gyártók radikálisan újragondolják stratégiáikat. Az Audi vezetője szerint a következő évek döntik el, mely márkák tudnak talpon maradni az elektromos átállás, a szoftveralapú járműfejlesztés és a technológiai partnerségek korszakában.
A Toyota úgy döntött, hogy a modellciklusok jelentős meghosszabbításával biztosítja a stabil kínálatot és javítja az autói értéktartását. Ezzel szemben a Mercedes a luxusstratégia korlátozására törekszik, és újra a kompakt szegmensre helyezi a fókuszt – ami különösen kedvező lehet a kecskeméti gyártás számára. Eközben az EU által tervezett flottaszabályozás sokak véleménye szerint előnyös helyzetet teremthet a kínai autógyártók számára, lehetővé téve számukra a piaci részesedésük növelését.
A Ford befejezte a Focus 27 éves történetét, amely a márka európai átalakulásának fontos lépése. Eközben új elektromos és hibrid modellek bevezetésével igyekszik helyreállítani piaci helyzetét.
A német autóipar foglalkoztatottsága 2011 óta nem tapasztalt mélységekbe süllyedt, miután egyetlen év leforgása alatt közel 49 ezer munkahely tűnt el, főként a beszállítói szektorban. A gyártókra nehezedő költségnyomás, a magas amerikai vámtarifák, a kínai elektromosautó-gyártók térnyerése, valamint a chipellátás körüli bizonytalanság mind hozzájárultak a kedvezőtlen helyzet kialakulásához.
Bár az üzleti környezet némileg kedvezőbb lett, a szakértők figyelmeztetnek, hogy ha nem történnek célzott iparpolitikai intézkedések, Európa fokozatosan lemaradhat az amerikai és kínai iparpolitikai támogatások versenyében.
A Velekey Kft. Szombathelyen közel félmilliárd forint értékű fejlesztést hajtott végre, amely során korszerűsítette telephelyeit. Az új beruházások között szerepelnek modern gépek, egy fejlett vállalatirányítási rendszer, valamint napelemek telepítése is. Ennek a lépésnek köszönhetően 25 új munkahelyet teremtettek, miközben 62 meglévő pozíciót megőriztek.
A Samsung SDI ezzel párhuzamosan hosszú távú működési elkötelezettségeket vállalt: 2038-ig garantálja magyarországi működését, legalább 3308 munkavállaló számára biztosít munkahelyet, és összesen 668 milliárd forint bért fizet ki. A közel 3000 milliárd forint értékű akkumulátoripari beruházásokhoz az állam minimális támogatást nyújtott, miközben a vállalat folyamatosan bővíti gyártási kapacitásait és fokozza kutatás-fejlesztési tevékenységét.





