Csütörtökön véget ért az Ügyfélkapu működése, de van lehetőség a belépésre! Itt van néhány alternatíva, amellyel még mindig hozzáférhetsz a szükséges információkhoz.
Január 16-tól az Ügyfélkapu szolgáltatás megszűnt, ezért mostantól kizárólag az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgárság applikáció révén lehet hozzáférni az állami felületekhez.
Január 16-tól a magyarorszag.hu, az eSZJA portál és egyéb elektronikus ügyintézési rendszerek eléréséhez már kizárólag az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgárság applikáció használata szükséges. Az ügyfelek azonosítása mindkét megoldásnál két fázisban zajlik, így biztosítva a biztonságos belépést a felületekre.
Az Ügyfélkapu+ esetében a korábban általánosan használt jelszóalapú egyfaktoros azonosítási módot kiegészíti egy második azonosítás, ami az ügyfél birtokában levő mobileszközhöz köthető. Az új adat az állampolgár mobiltelefonjára telepített hitelesítő, vagyis autentikátor alkalmazás által előállított 30 másodpercenként frissülő kód, amit meg kell adni, így tudunk belépni.
A hitelesítő alkalmazás használatához nincsen szükség internetre, az alkalmazás ugyanis az ideiglenes kódot a saját belső ideje alapján állítja elő.
De szükség van hozzá olyan mobiltelefonra, amelyik képes az ilyen alkalmazások futtatására.
Az Ügyfélkapu+ felületre pár napja e-mailes kódküldéssel is lehet regisztrálni, illetve belépni.
A változtatások bevezetésére azért volt szükség, mert az Európai Unió a megadott időponttól kezdve kizárólag a kétfaktoros hitelesítést ismeri el biztonságos megoldásként. Folyó Gergely, az Idomsoft Zrt. kommunikációs vezetője az InfoRádióban hangsúlyozta, hogy az állampolgároknak és a könyvelőknek bőven volt lehetőségük felkészülni az új követelményekre. Emellett rámutatott, hogy a dap.gov.hu weboldalon részletes tájékoztatást találhatnak arról, milyen módon léphetnek be jogszerűen és biztonságosan a különböző felületekre január 16. után. Azok a felhasználók, akik eddig még nem állították be az Ügyfélkapu+ rendszert, egy e-mailt kaptak az Idomsofttól, amelyben a cég javasolja a váltást.
Az állami ügyintézési felületekhez való hozzáférés egyik innovatív módja a Digitális Állampolgárság alkalmazás QR-kódos eljárása. Ezzel a megoldással a felhasználók anélkül léphetnek be az Ügyfélkapuba, hogy felhasználónevet vagy jelszót kellene megadniuk. Amennyiben valaki még nem regisztrált a DÁP rendszerében, szüksége lesz egy kamerás okostelefonra, valamint a digitális állampolgár alkalmazás letöltésére. Az applikáció funkcióinak aktiválásához pedig a kormányablak vagy az elektronikus személyi igazolvány nyújthat segítséget.
A jövőben várhatóan elérhetővé válik a szelfi alapú azonosítás, amely új dimenziókat nyit meg a személyes azonosítás terén.