Hogyan válassz megbízható légitársaságot?

Felfedeztük, hogy a repülés biztonságát számos váratlan tényező is alakíthatja, amelyekre talán sosem gondoltunk volna!
A repülőgép-balesetek kockázatának csökkentése nem csupán a pilóták felkészültségén és a repülőgépek műszaki állapotán múlik; a légitársaságok vezetésének színvonala is kulcsfontosságú tényező - derült ki egy nemzetközi kutatásból, amelyben a Budapesti Corvinus Egyetem is részt vett, és amely során több száz légitársaságot elemeztek.
A statisztikák alapján a repülőgép-balesetek körülbelül 75%-át a pilóták hibái és a mechanikai problémák idézik elő. Azonban eddig nem vizsgálták meg alaposan, hogy a légitársaságok pénzügyi stabilitása és az általuk alkalmazott menedzsmentstratégiák milyen mértékben befolyásolják a repülési biztonságot.
A kutatás során megállapítást nyert, hogy a vállalatirányítás színvonala két fő aspektusban hatással van a légi közlekedés biztonságára:
Az elemzés azt is kimutatta, hogy ritkábban szenvednek baleseteket azok a repülőjáratok, ahol a cégvezető, illetve az igazgatótanács tagjai képzettebbek, hosszabb ideje látják el munkakörüket, de nem vállalnak párhuzamos tisztséget máshol, és nem állnak közel a nyugdíjhoz (így kisebb az utódlás kockázata, vagyis annak esélye, hogy egy kevésbé alkalmas utód tölti be a posztot). Kevésbé hajlamosak a balesetekre azok a légitársaságok is, ahol az igazgatótanács nemi aránya kiegyensúlyozottabb, a testület létszáma nem nagy (nem haladja meg a 11 főt), tagjai hasonló életkorúak és a fiatalabb korosztályból kerülnek ki.
- világított rá a kutatás.
A szerzők azt is megvizsgálták, hogy egy ország makrogazdasági és intézményi környezete, valamint infrastruktúrája befolyásolja-e az adott országban székhellyel rendelkező légitársaságok biztonságát. Azt találták, hogy a szigorúbb jogi szabályozással, hatékonyabb igazságszolgáltatási és bűnüldözési rendszerrel rendelkező és jobb légiközlekedési infrastruktúrájú országokban működő légitársaságok általában jobban teljesítenek a biztonság terén.
A kutatók emellett azt is megállapították, hogy a jobb gazdasági helyzetű - alacsonyabb munkanélküliségi rátájú - államokban szintén kevesebb repülőgép-katasztrófa várható. A jövedelmezőbb, likvidebb és a karbantartásra nagy költségkeretet elkülönítő légicégek járatai ugyancsak ritkábban szenvednek balesetet.