Gyorsítósávban: Új KRESZ szabályok és a baleseti statisztikák alakulása – Mit hoz a változás?


A 130 km/h sebességhatár már egyre inkább elérhető közelségbe kerül az európai autópályákon, de talán érdemes lenne hazánkban is az olasz példát követni, és megfontolni a változtatásokat. Az új KRESZ-módosítások előtt állva, érdemes alaposan áttekinteni az ezzel kapcsolatos adatokat és elgondolkodni a várható következményeken.

Csökkent a balesetek száma? Mérséklődött a környezetszennyezés? Kevesebb a zajszennyezés? Természetesen, hiszen az autópályák sebességkorlátozásait szigorították. Európában azonban több helyen is fontolóra veszik a szabályok lazítását, így nem meglepő, hogy Magyarországon a KRESZ legújabb módosítási javaslatában is szerepel a 130 km/h sebességhatár 140 km/h-ra emelése.

Csehországban nyártól várható, hogy egyes szakaszokon 130-ról 150-re emelik a határt. A változást szinte teljes egyhangúsággal szavazta meg a parlament, viszont elővigyázatosan fognak eljárni: először olyan utat jelöltek ki - Tábor és Ceské Budejovice között -, amely nem különösebben kanyargós, és csekély rajta a teherforgalom. Készülnek arra is, hogy kedvezőtlen időjárás esetén elektronikus jelzőtáblákkal mérséklik a sebességet.

Hollandiában is jelentős változásokra lehet számítani: a következő hónapokban a sebességhatárt 100 km/h-ról 130 km/h-ra emelik, egyelőre három olyan útszakaszon, amelyek nincsenek közvetlenül lakott területek közelében. Az 100 km/h-s sebességkorlátozást, amelynél éjszaka néhány helyen kivételek vannak, 2020-ban vezették be, a legfelső közigazgatási bíróság döntése alapján, a levegő minőségének védelme érdekében.

Ausztriában egyre többen támogatják a sebességhatár 130 km/h-ról 150 km/h-ra emelését, de az új kormány megalakulásának nehézségei miatt ez jelenleg nem a legfőbb prioritás. Ha a szélsőjobboldali Szabadságpárt nem jut be a kormányba, lehet, hogy az ötlet végleg feledésbe merül. Különböző tartományokban azonban az utóbbi években több helyen visszaállították a helyi 100 km/h sebességhatárokat 130 km/h-ra. Törökországban pedig az általánosan érvényes 120 km/h-sebességhatárt néhány autópályán - az infrastruktúra modernizálására hivatkozva - 130 km/h-ra vagy akár 140 km/h-ra emelték.

Related posts