Hankó Balázs: A mai Magyarországon az egyetemi élet nemcsak élvezetes, hanem kifejezetten vonzó is. Az egyetemisták számára számos lehetőség kínálkozik, hogy kibővítsék tudásukat és tapasztalataikat. Az egyetemi közösség dinamikus, és a fiatalok számára r


Hankó Balázs a Hungexpo területén megrendezett eseményen kifejtette, hogy a magyar egyetemek és felsőoktatási intézmények kiemelkedő színvonalat képviselnek. Az egyetemisták életének számos izgalmas élménye van, ami igazán vonzóvá teszi a diákéveket. A tárcavezető hangsúlyozta, hogy a magyar felsőoktatás választása különösen előnyös, hiszen a hazai egyetemek a nemzetközi rangsorokban is a legjobbak között szerepelnek.

Jelenleg 12 magyar egyetem található a világ legjobbjai között, a TOP 5 százalékban, míg három intézmény a TOP 2 százalékba, egy pedig a TOP 1 százalékba sorolható - tájékoztatott a miniszter. Kiemelte, hogy reális célkitűzés, hogy 2030-ra legalább egy magyar egyetem bekerüljön a világ 100 legjobb felsőoktatási intézménye közé, valamint hogy Európában is nőjön a legjobb száz közé tartozó magyar egyetemek száma.

A magyar felsőoktatásban tanulók egy 330 ezres közösséget jelentenek, köztük 46 ezer külföldi diák is van, vagyis a magyar egyetemek nemzetközi mércével mérve is versenyképesek - hangsúlyozta. Hankó Balázs az idei felvételivel kapcsolatban úgy tájékoztatott, hogy a jelentkezéseket február 15-ig lehet beadni és arra hívta fel a diákok figyelmét, hogy érdemes emelt, vagy középszintű érettségit választani, hiszen előbbi esetén egy százalék 1 pontot, míg az utóbbinál egy százalék 0,67 pontot jelent a számukra.

Az ösztöndíjakkal kapcsolatosan a tárcavezető hangsúlyozta, hogy az évente 100 milliárd forintos keretösszeggel működő ötven ösztöndíjprogram révén körülbelül 260 ezer diák számára nyílik meg a lehetőség a fejlődésre. A programok folyamatosan bővülnek, ami újabb lehetőségeket teremt a fiatalok számára. Külön figyelmet érdemel a világjáró Pannónia-program, amely eddig már 3000 magyar hallgatónak biztosított utat a világ vezető egyetemeire. A jelenlegi tanév végére várhatóan ez a szám 8000-re emelkedik, tovább gazdagítva a diákok nemzetközi tapasztalatait.

Ez egy egész életre szóló nemzetközi tapasztalatot, majd magyarországi karriert jelent a diákok számára, emellett teljes kreditelismerést is biztosít, azaz a programban részt vevő diákoknak nem kell félévet halasztaniuk - ismertette. A miniszter tájékoztatóján elhangzott, hogy ma a diploma Magyarországon másfélszeres bérszorzót jelent, a munkaerőpiac pedig várja a diplomájukat megszerző diákokat, akiknek 42 nap az átlagos elhelyezkedési idejük.

Hankó Balázs, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) képviseletében, a minisztérium standján találkozott diákokkal, és fontos gondolatokat osztott meg velük. Kiemelte, hogy a célkitűzésük az, hogy a magyar egyetemek gyakorlatorientált képzéseket nyújtsanak, valamint hogy a diákokkal való együttműködés egyre inkább kooperatív, duális formában valósuljon meg. A tárcavezető elmondta, hogy a kormány már hat éve áll fenn finanszírozási megállapodásban az egyetemekkel. Hankó Balázs optimizmusát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a hallgatók aktív részesévé válnak az egyetemi életnek, és elkötelezett diákokká fejlődnek.

A miniszter hangsúlyozza, hogy az aktivitás, különösen a sport és a kultúra területén, már most is kiemelkedő jelentőséggel bír. Megjegyezte, hogy az egyetemi sport népszerűsítése, valamint a kulturális események támogatása elengedhetetlen, és éppen ezért indultak el a kreditrendszerek. A tárcavezető véleménye szerint a rugalmas oktatási formák, a kreditszerzés lehetősége és az ösztöndíjak célja, hogy a hallgatók mindennapi életét tükrözzék. Hankó Balázs emellett azt is kijelentette, hogy az egyetemekkel együttműködve szeretnék elérni, hogy a diákok mindig a jövőbeli lehetőségekhez igazodjanak, vagyis "ott legyenek, ahol a lehetőség vár rájuk".

A miniszter a diákok munkavállalásának fontosságáról is kifejtette véleményét. Hangsúlyozta, hogy az egyetemektől függ, mikor érdemes nekikezdeni a munkavállalásnak. Tanácsot adott a fiataloknak, hogy lehetőség szerint olyan pozíciót válasszanak, amely összhangban áll a tanulmányi céljaikkal, és amely lehetőséget biztosít nemcsak a jövedelem, hanem a kreditek megszerzésére is. Hankó Balázs a kollégiumi férőhelyek bővítését is kiemelten fontosnak tartja, hogy a jelenlegi igényeknek megfelelően alakítsák a felsőoktatási környezetet. Örömmel számolt be arról is, hogy a HÖOK-kal közösen megkezdődött az ösztöndíjak felülvizsgálata, ami új lehetőségeket nyithat a diákok számára.

A miniszter kifejezte boldogságát és háláját a diákok iránt, akik hozzájárulnak a magyar felsőoktatás fejlődéséhez és sikerességéhez. Varga-Bajusz Veronika, a KIM államtitkára, aki a felsőoktatás, a szak- és felnőttképzés, valamint a fiatalok ügyeiért felel, a beszélgetés során hangsúlyozta a csapatmunka és a mentor-tanuló kapcsolat jelentőségét. Kiemelte, hogy az egyetemi évek igazi értelme abban rejlik, hogy a diákok milyen élményekkel és kapcsolatokkal gazdagodnak egy közösségen belül.

Az államtitkár emlékeztetett: jelenleg 11 milliárd forintot fordítanak tanulmányi ösztöndíjra és megerősítette, hogy ezt érdemes újragondolni, egy motiváló ösztöndíjrendszert kívánnak kialakítani. Át kell gondolni a kollégiumi normatívát is, hiszen számos minőségi kritérium már elavult - mondta, hozzáfűzve, hogy hamarosan kibővítik a Pannónia-programot és 2-3 éven belül teljesen megvalósulhat a Diákváros-beruházás, ezzel kapcsolatban többek között arra is várják a javaslatokat, hány férőhelyes szobákat alakítsanak ki.

Related posts