Bár az autó már megélt néhány évet, mégsem kerül újabbra - prémium benzinnel tankol, aki ragaszkodik hozzá.

Régi, megfáradt autóinkkal közlekedünk, de nem tervezzük, hogy újra cseréljük őket.
A közép-kelet-európai járműállomány aggasztó ütemben öregszik, mégis a gépjárművezetők közel 50%-a nem szándékozik autót cserélni az elkövetkező öt évben. Ezt a megállapítást hat országra kiterjedő kutatás során tárták fel a MOL legfrissebb felmérésében.
A közép-kelet-európai régióban a járműpark átlagos életkora elérte vagy meghaladta a 12 évet és a válaszadók 48 százaléka 10 évnél idősebb autót vezet. Ennek ellenére az autósok csaknem fele nem tervezi lecserélni járművét a következő 5 évben, függetlenül annak életkorától - közölte hat közép-kelet-európai országra kiterjedő friss kutatása alapján a Mol-csoport.
A MOL Move program keretében végzett kutatás során, amelyen több mint 1 700 résztvevő vett részt, különböző közép-európai országokban – köztük Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Szerbiában és Szlovéniában – mélyrehatóan elemezték az autós karbantartási szokásokat és a prémium üzemanyagokkal kapcsolatos véleményeket.
A hivatalos statisztikák szerint az átlagéletkor mindenhol elérte, vagy meghaladta a 15 évet. Ennek ellenére a válaszadók nagy része nem érzékeli járműve korát problémaként. Magyarországon például a sofőrök több mint fele szerint autójuk még "nem öreg", holott 62 százalékuk 10 évnél idősebb járművet vezet.
Az EU-s statisztikák alapján az autók hivatalos átlagéletkora Magyarországon 15 év. Romániában ez 15,5 év, Szlovákiában 15,1 év, míg Csehországban 16,2 év. Ezzel szemben a megkérdezettek saját autóit alacsonyabb életkorúnak gondolja mint máshol. Sokan nem veszik tudomásul járművük tényleges korát.
Magyarországon a felmérés résztvevőinek 54%-a úgy véli, hogy autója inkább új, vagy legalábbis nem számít öregnek. Ezzel szemben a válaszadók 62%-a tíz évnél idősebb járművet használ. Érdekes megjegyezni, hogy az autósok közel fele nem tervez autócserét az elkövetkező 5 évben.
A kutatás szerint aggasztó, az a jelenség, hogy jelenleg az autósok tíz százaléka a gépjárművein kisebb meghibásodás javítását sem tudná kifizetni. Ez nemcsak a gépkocsi állapotának további romlását, hanem a közlekedésbiztonság súlyos romlását is előidézheti. A karbantartási szokások elhanyagolása az egyik legnagyobb kihívás, amellyel a térség közlekedéspolitikájának szembe kell néznie.
Pozitívum, hogy a válaszadók többsége hisz a prémium üzemanyagok jótékony hatásaiban. A kutatásban megkérdezettek többsége hisz a prémium üzemanyagokkal nem megy tönkre az autójuk. A válaszadók 60 százaléka egyetért azzal, hogy ezek a termékek növelik a motorteljesítményt. A válaszadók 56 százalékuk szerint pedig a motor élettartamának megőrzéséhez is hozzájárulnak. Hat autósból négy úgy véli, ezek javítják a motorteljesítményt, és hosszabb távon megóvják a motor állapotát. A prémium üzemanyagok tehát nemcsak a fogyasztás optimalizálásában, hanem az elavult járművek élettartamának meghosszabbításában is szerepet játszhatnak.