Bemutatjuk Pintér Sándor legújabb rendelettervezetét, amely jelentős átalakulásokat ígér az oktatási intézmények számára. Az iskolák világában mérföldkőnek számító lépések várhatóak!

Pintér Sándor belügyminiszter friss rendelettervezete jelentős átalakulásokat hozhat a köznevelési rendszerbe. Az Oktatási Hivatal szerepe megerősödne, a közösségi szolgálat keretei szélesednének, és az iskolai ellenőrzések szigorúbbá válnának. A tervezet emellett módosítaná a pedagógusok teljesítményértékelésének folyamatát, valamint kötelezővé tenné a felelős jelenlétet minden intézményben, hogy a tanulók biztonságos felügyelete garantált legyen. A javaslat kapcsán véleményezési lehetőség nyílik július 3-ig.
Felkerült a kormány honlapjára Pintér Sándor belügyminiszter új, több jogszabályt is módosító rendelettervezete, amely jelentős változásokat hozna a köznevelésben. A társadalmi egyeztetésre július 3-ig van lehetőség - a javaslatokat Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is támogatja - szúrta ki a 24.hu.
A jövőben a hivatal lehetőséget kaphat arra, hogy mesterpedagógus szaktanácsadókat küldjön iskolákba, akár közvetlenül pedagógusok vagy intézményvezetők mellé. Ez a lépés akkor valósulna meg, ha a hivatal úgy véli, hogy a helyzet megkívánja a szakmai támogatást.
A rendelettervezet bővítené a közösségi szolgálat keretében végezhető tevékenységek körét is: ezentúl a véradás is beleszámítana az iskolai közösségi szolgálatba, amit a diákoknak kötelező teljesíteniük az érettségihez. Változna az Arany János Program is, amelynek célja, hogy segítse a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű tanulók bejutását a középiskolákba. A módosítás célja a beiskolázás egyszerűsítése és hatékonyabb támogatása.
Számos területen jelentős változások várhatók, például az intézmények elnevezése, működési szabályzatai, valamint a pedagógiai és szakmai szolgáltatásokat nyújtó intézmények működése terén. Az egyik lényeges új előírás, hogy minden iskolában meg kell jelennie egy felelős személynek, aki biztosítja az intézmény biztonságos működését azon időszakokban, amikor a gyerekek és tanulók ott tartózkodnak. Ez a személy lehet az igazgató, az igazgatóhelyettes, vagy amennyiben ők éppen nem elérhetők, a házirend által kijelölt másik munkatárs.
Az iskolai ellenőrzések szabályai is átalakulnak. Az Oktatási Hivatal már nem csupán a tanulmányi teljesítményeket veszi szemügyre, hanem figyelembe veszi az elmúlt öt év országos méréseinek eredményeit és az intézmények erre adott válaszait is. Az óvodák esetében pedig nemcsak az eszközök rendelkezésre állását, hanem a pedagógiai programok megvalósításának hatékonyságát is értékelni fogják.
Pintér Sándor már egy év elteltével módosítaná a pedagógusok teljesítményértékeléséről tavaly bevezetett rendeletet. Az új szabályozás értelmében a vezetők nem csupán a pedagógusok önértékelését, hanem saját tapasztalataikat is figyelembe vehetik az értékelési folyamat során, és ezek alapján határozzák meg az egyes dolgozók teljesítményét. Az értékelt pedagógusok az értékelés után öt munkanapon belül jogosultak észrevételt tenni, amelyet az eljárás részeként figyelembe kell venni.
A rendelet várhatóan 2026. január 1-jén fog életbe lépni.