Újabb szankciós lépések előtt állunk: Kína jelentős büntetéseket vezet be az amerikai állampolgárokra - Pénzcentrum


Kína bejelentette, hogy október 14-től többletdíjat vet ki az amerikai hajókra, válaszul az Egyesült Államok által bevezetendő hasonló intézkedésekre.

A kínai közlekedési minisztérium pénteki bejelentése alapján október közepétől új kikötői díjak lépnek életbe az amerikai tulajdonú és üzemeltetésű, valamint az Egyesült Államokban gyártott vagy amerikai zászló alatt közlekedő hajókra.

Ugyanettől a naptól kezdve a kínai építésű vagy kínai szervezetek által üzemeltetett hajóknak is díjat kell fizetniük az első amerikai kikötőben. Elemzői becslések szerint egy 10.000 konténernél többet szállító hajó esetében ez meghaladhatja az 1 millió dollárt, és 2028-ig évente emelkedhet - tudósított a Reuters.

A kínai kötelékű hajókra kivetett amerikai díjak az Egyesült Államok kereskedelmi képviselőjének (USTR) alapos vizsgálatát követően lépnek életbe. Ezek a lépések részesülnek abban az átfogó amerikai stratégiában, amelynek célja a hazai hajógyártás újbóli fellendítése, valamint Kína tengeri és kereskedelmi hajózási dominanciájának csökkentése.

A kínai minisztérium véleménye szerint az amerikai lépés "nyilvánvalóan diszkrét, jelentős károkat okoz a kínai hajózási ágazat legitim érdekeinek, komolyan megzavarja a globális ellátási lánc egyensúlyát, és súlyosan veszélyezteti a nemzetközi gazdasági és kereskedelmi struktúrát."

Az amerikai hajókra kivetett kínai díjak várhatóan kevésbé érintik az USA-t, mint a kínai hajókra kivetett amerikai díjak. Tavaly a kínai hajógyárak több mint 1000 kereskedelmi hajót építettek, míg az USA kevesebb mint 10-et.

A kínai kikötőkbe érkező amerikai hajók esetében október 14-től 400 jüan (56,13 dollár) lesz a díj nettó tonnánként, ami 2026. április 17-től 640 jüanra (89,81 dollár), 2027. április 17-től 880 jüanra (123,52 dollár), 2028. április 17-től pedig 1120 jüanra (157,16 dollár) emelkedik.

A két szuperhatalom közötti feszültségek szeptembertől kezdve egyre inkább fokozódni kezdtek. Jelenleg úgy tűnik, hogy nehezen tudják túllépni a meglévő vámtarifa-egyezmény keretein, mely augusztus 11-től november 9-ig terjedő 90 napos szünetet foglal magában.

Az idei kereskedelmi háborúban bevezetett megtorló vámok jelentősen csökkentették az amerikai mezőgazdasági és energiatermékek kínai importját. Egy nemzetközi vállalat olajosmagkereskedője szerint: "Nem valószínű, hogy nagy hatással lesz a mezőgazdasági kereskedelemre, de ez a lépés azt mutatja, hogy Kína továbbra is irritált az USA-val, és nem fogják engedélyezni az amerikai mezőgazdasági importot a közeljövőben."

Joe Biden amerikai elnök és Hszi Csin-ping kínai vezető várhatóan találkozni fognak a hónap végén Dél-Koreában tartandó Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködési (APEC) csúcstalálkozón.

Related posts