Az utóbbi néhány évben Európában a vállalati járműflották költségei megközelítőleg 30%-os emelkedést mutattak. - Gazdaság - DigitalHungary - Ahol a digitális és a valóság határai elmosódnak. Fedezd fel a virtuális élet izgalmait!
A vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége az utóbbi években folyamatosan növekedett, amit számos, egymást kölcsönösen erősítő gazdasági és piaci tényező váltott ki. A járművek beszerzési árának emelkedése, a finanszírozási és lízingdíjak növekedése, az üzemanyag- és energiaárak tartós ingadozása, valamint a használt járművek maradványértékének kiszámíthatatlansága egyre súlyosabb költségnyomást helyez az európai cégekre.
Az elmúlt öt év során a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (Total Cost of Ownership - TCO) drámai mértékben, akár 30%-kal is megemelkedhetett, ahogyan azt az Arval Mobility Observatory legfrissebb iparági jelentése is alátámasztja. A tanulmány rávilágít arra, hogy ez a költségnövekedés alapjaiban formálta át a flottakezelés és költségtervezés megközelítését Európában. A korábban stabilnak és kiszámíthatónak vélt költségtételek ma már folyamatos, aktív felügyeletet és menedzsmentet követelnek meg, ami új kihívások elé állítja a vállalatokat.
A TCO (Teljes Költség) növekedésének hátterében számos piaci folyamat rejlik, amelyek összetett módon befolyásolják a vállalatok költségstruktúráját. Ezek közé tartozik a technológiai fejlődés gyors üteme, amely nemcsak új lehetőségeket teremt, hanem új költségeket is generálhat, például a rendszerfrissítések és az alkalmazottak képzése terén. Ezen kívül a globális verseny élesedése is jelentős hatással van a TCO-ra. A cégek kénytelenek folyamatosan optimalizálni működésüket, ami sok esetben további befektetéseket igényel a hatékonyság növelése érdekében. A munkaerőpiac alakulása, különösen a szakemberek iránti kereslet és kínálat, szintén hozzájárul a költségek emelkedéséhez, hiszen a tehetséges munkaerő megszerzése és megtartása egyre drágábbá válik. A fenntarthatósági követelmények szigorodása is jelentős szerepet játszik a TCO-változásokban, mivel a vállalatoknak egyre inkább figyelembe kell venniük a környezeti hatásokat, ami hosszú távon költségnövekedést eredményezhet. Végül, a gazdasági környezet, beleértve a kamatlábak és az infláció alakulását, szintén jelentős hatással van a költségek alakulására. Ezek a tényezők együtt formálják a TCO-t, és a vállalatoknak folyamatosan alkalmazkodniuk kell a változó piaci körülményekhez ahhoz, hogy fenntarthatóan működhessenek.
A TCO-növekedés hátterében több, egymást erősítő piaci tényező áll. Az új járművek beszerzési ára 2020 óta átlagosan 15-25%-kal emelkedett, ami már önmagában megemelte a flották induló költségszintjét. Ezzel párhuzamosan a finanszírozási és lízingdíjak a kamatok változásával 2-4 százalékponttal nőttek, érezhetően megterhelve a havi kiadásokat. Az energiapiac volatilitása tovább fokozta a költségnyomást: az üzemanyagárak 2020-hoz képest 20-35%-kal magasabb szinten stabilizálódtak, míg az üzleti áramtarifák időszakonként 30-60%-os emelkedést mutattak. A használtautó-piac ingadozó maradványértékei további kockázatot jelentenek: akár 10-15% eltérés is előfordulhat a szerződéses ciklus végén, ami jelentősen befolyásolhatja a teljes életciklusra vetített költségeket.
"A TCO nyomás már nem csupán átmeneti jelenség, hanem egy tartós piaci realitás, amely jelentős hatással van a vállalatok működésére. A korábban stabilnak és kiszámíthatónak vélt költségtételek folyamatos változáson mennek keresztül, így elengedhetetlenné vált a költségszerkezet átláthatóságának fokozott figyelemmel kísérése és a valós idejű adatelemzés alkalmazása. Ez nem csupán operatív flottakezelési szempontból lényeges: a mobilitás mára stratégiai pénzügyi tényezővé nőtte ki magát, amely közvetlen hatást gyakorol a vállalati döntéshozatalra és a hosszú távú üzleti tervezésre is" – nyilatkozta Agárdi Marianna, az Arval Magyarország ügyvezető igazgatója.
A vállalatok működésére gyakorolt hatások sokrétűek és összetettek. Ezek a következmények nemcsak a pénzügyi teljesítményre, hanem a vállalatok stratégiájára, kultúrájára és piaci helyzetére is kihatnak. Először is, a gazdasági környezet változása, például a piaci kereslet ingadozása vagy a verseny fokozódása, közvetlenül befolyásolja a vállalatok döntéshozatalát. A vállalatoknak alkalmazkodniuk kell a változó körülményekhez, ami új üzleti modellek kidolgozását vagy a termékpaletta bővítését igényelheti. Másodszor, a technológiai fejlődés nemcsak lehetőségeket, hanem kihívásokat is jelent. Az innovációk gyors üteme arra kényszeríti a vállalatokat, hogy folyamatosan fejlesszék folyamataikat és szolgáltatásaikat, különben lemaradhatnak a versenytársaik mögött. Harmadszor, a társadalmi és környezeti felelősségvállalás egyre fontosabb szerepet játszik a vállalatok működésében. A fogyasztók és a partnerek elvárásai arra ösztönzik a cégeket, hogy fenntarthatóbb és etikusabb gyakorlatokat alkalmazzanak, ami nemcsak a reputációjukat javítja, hanem hosszú távon a profitabilitásukat is növelheti. Végül, a munkavállalók elégedettsége és elkötelezettsége kulcsfontosságú a sikerhez. A vállalatoknak figyelembe kell venniük a munkahelyi kultúrát és a munkavállalói élmény javítását, hogy megőrizzék a tehetséges szakembereiket és minimalizálják a fluktuációt. Összességében a vállalatok működésének következményei összetett és dinamikus interakciók eredményei, amelyek folyamatos alkalmazkodást és innovációt igényelnek.
A vállalatok számára mindez azt jelenti, hogy a gépjárművek fenntartása nem csupán operatív feladat, hanem egy komplex stratégiai pénzügyi döntés is, amely jelentős hatással van a mobilitási irányelvekre, a humánerőforrás politikára és a teljes vállalati költségstruktúrára. A teljes életciklus költségeinek (TCO) növekedése különösen érezhető az olyan szervezetek esetében, amelyek nagy futásteljesítményű flottát üzemeltetnek, vagy regionális/logisztikai feladatokat látnak el. A jelentés hangsúlyozza, hogy míg a magántulajdonú járművek fenntartási költségei is emelkednek, a TCO növekedése és annak hatásai leginkább a vállalati flották esetében figyelhetők meg. Itt a finanszírozási modellek, a maradványérték-kockázatok és az energiaárak közvetlenül beépülnek az üzemeltetési szerződésekbe, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
Az Arval Mobility Observatory által készített tanulmány a 2020 és 2025 közötti időszak flottaköltségeit, piaci indikátorait és makrogazdasági tendenciáit elemzi. Az elemzés alapját az Európai Unió és az eurózóna tagállamaiból származó statisztikai adatok és piaci mutatók képezik. A teljes birtoklási költségek (TCO) modellezése a Eurostat, az Európai Bizottság Energetikai Főigazgatóságának, valamint különböző európai autópiaci indexek (például az Auto1 Group) adataira támaszkodik. A kutatás célja a vállalati járműflották összköltségeinek összehasonlítása több éves időtávlatban, egységes európai módszertan alkalmazásával.





