Magyarországot elárasztották a pofátlan hamisítók termékei: ezek a silány áruk bárkit könnyedén átverhetnek, miközben a vásárlók értékesnek hiszik őket - figyelmeztet a Pénzcentrum.
A hamisítók nem csupán a csillogó, elegáns órák iránt érdeklődőket csapják be, hanem a magyar államnak is komoly anyagi károkat okoznak. Ezt Juhászné Prantner Etelka, a NAV Bevetési Igazgatóságának sajtóreferense osztotta meg a Pénzcentrum CashTag videoblogjának legújabb epizódjában. Lakatos Zsolt, az "órás influenszer", pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy miért is problémás, ha valaki nem eredeti karórát választ, még akkor is, ha csak egy kis luxusra vágyik.
A hamisított karórák kereskedelme óriási károkat okoz nem csupán a gyártóknak, hanem a magyar államnak is. Az elmúlt év során több mint 180 millió euróra rúgó veszteség keletkezett emiatt, ami magyar forintra átszámítva körülbelül 74 milliárd forintot jelent. Az ilyen hamisítványok forgalmazása aláássa a neves és elismert óramárkák hitelét, és jelentős gazdasági hátrányt okoz az ország számára.
Nemrégiben a TikTok világában egy érdekes diskurzus bontakozott ki Lakatos Zsolt, a Beszéljünk órákról című csatorna gazdája, és Kis Grofó egyik testvére között. A téma a hamis órák körüli polémia volt, amely nem csupán arról szól, hogy valaki büszkén mutogatja ezeket az utánzatokat, hanem arról is, hogy miért problémás egyáltalán megvásárolni és viselni őket. A Pénzcentrum videoblogja, a CashTag, most részletesen utánajárt ennek a kérdésnek, és szakértők, köztük egy óra-influenszer és a NAV sajtóreferense, segítségével vizsgálta meg, milyen károkat okoz ez a jelenség nem csupán esztétikai, hanem gazdasági szempontból is. A CashTag legfrissebb epizódját itt tekintheted meg:
Lakatos Zsolt a CashTagnek azt mondta: nem kizárólag a piaccal, hanem saját magunnkal szemben is becsapás, ha hamisítványt vásárolunk, pláne, ha utána még villog is vele valaki a közösségi médiában.
Engem, mint óraszeretőt nagyon bánt az a dolog, hogy a hamisítványokban bízunk, ez rombolja magát a piacot. Szerintem az embernek ez önmagában egy toxikus dolog még saját magával szemben is, hiszen így is folyamatosan hazugságban élünk, és az is észrevehető, hogy ha az ember lebukik egy hamisítvánnyal, akkor egy másikkal próbálja magát igazolni. Nemek nagyon fontos az, hogy tisztán lássanak az emberek, az órákkal kapcsolatban, és ha valaki nyilvánosan jelenik meg hamisítvánnyal, arról szerintem lehet és kell is beszélni
Lakatos Zsolt kifejtette, hogy a hamis órák nem csupán egyszerű másolatok, hanem komoly károkat is okoznak a márkák reputációjában. Megemlítette, hogy ez a jelenség, amit "márkarombolásnak" neveznek, nem véletlenül áll fenn. Hiszen amikor valaki találkozik egy hamisítvánnyal, akár a közösségi médiában, az aláássa a valódi márka hitelességét és értékét.
Ha valaki eredeti forrásból szeretne vásárolni egy órát, könnyen eszébe juthat, hogy valahol, valakin már látott egy hasonló "márkájú" darabot. Azonban ha az a bizonyos óra hamisítvány volt, akkor valószínűleg inkább egy másik modellt választ. Ebben az esetben megjelenik a márkarombolás jelensége, ami a gyártó számára súlyos következményekkel járhat. Ráadásul ez aláássa a márkával szembeni bizalmat, amely a legérzékenyebb elemek közé tartozik.
- mondta erről az influenszer.
Juhászné Prantner Etelka, a NAV Bevetési Igazgatóságának sajtóreferense és pénzügyőr százados, hangsúlyozta, hogy amikor egy fogyasztó hamis terméket vásárol, az nem csupán a nagy óragyárakat és milliárdos vállalatokat érinti hátrányosan, hanem súlyosan veszélyezteti a saját országának gazdasági stabilitását is.
A hamisítványok megjelenése súlyos következményekkel jár a gazdaság minden szegmensében. Globális szinten először is a költségvetési bevételek csökkenésével szembesülünk, hiszen ezek a termékek adómentességet élveznek. Nem ritka az sem, hogy a hamisítványok gyártói a munkavállalóikat sem kifizetik, ami tovább rontja a helyzetet. Ezen kívül a legális termékek iránti kereslet is visszaesik, ami elkerülhetetlenné teheti a munkaerő leépítéseket, azaz emberek elbocsátását. A jogtulajdonosokat is sújtja a helyzet, hiszen a minőségi termékek kifejlesztése hatalmas anyagi és időbeli befektetéseket igényel, és a gyártók vállalják a garanciát is. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a NAV által lefoglalt hamis termékek megsemmisítése további terheket ró a magyar államra, hiszen ennek költségei is az adófizetők pénzéből származnak.
- Emelte ki a NAV sajtóreferense. Ha alaposabban megvizsgáljuk az órákat, megjegyezte, hogy nyilvánvalóan, ha valaki hamisítványt kínál eladásra, nem fogja a vásárlóra róni, hogy nem egy eredeti termékért kér el jelentős összeget. Igaz, hogy a szándékos eltitkolás nem változtat a jogsértés tényén, amely továbbra is érvényben marad.
A jelenlegi jogszabályok alapján az eljáró hatóság számára irreleváns, hogy a kereskedő vagy az értékesítő szándékosan eltitkolja-e a termék hamisságát. A hatóságnak arra kell összpontosítania, hogy a jogsértés miként történt: vajon a termék a jogvédett tárgy másolásával, átvételével vagy forgalmazásával valósult-e meg? Általánosan elmondható, hogy amikor valaki hamisított árut kínál eladásra, általában nem emeli ki, hogy az adott termék nem eredeti, ezzel is megtévesztve a vásárlókat.
- mondta a százados.
Juhászné Prantner Etelka megosztotta velünk, hol bukkanhatunk rá leggyakrabban a gagyi árusokra. Az online világ mellett számos más lehetőség is vár ránk.
A hamis órákat jellemzően a piacokat találjuk, illetve az online térbe, és még az utak mentén, vagy a közúti forgalomban is előfordulhatnak. Nemrégiben volt egy esetünk, amikor egy bolgár autóból került elő 119 darab Rolex-feliratú karóra: csak ezzel a tétellel 300 milliós kár érte a jogtulajdonost. Egyébként ezek az órák épp a piacról származtak, ahol jüval olcsóbban kínálták az eredeti áruknál ezeket a hamis órákat. De még ha egy laikus ránéz, ő is megtudja állapítani, hogy nem eredeti óráról van szó
- fogalmazott a százados, miközben a szemeiben egyfajta határozottság csillant.
Lakatos Zsolttól azt firtattuk, hogy a replika-órák világában, ahol egyre gyakrabban találkozunk ezzel a fogalommal, mi is a leglényegesebb eltérés a replika és a valóban silány minőségű termékek között? Az órainfluenszer válaszában kiemelte, hogy bár a két kategória eltérő, a hamisítványok szaporodása miatt sajnos egyre inkább összemosódnak ezek a fogalmak.
Bár technikailag a két fogalom elkülöníthető, 2025-re a valóságban ez már nem ilyen egyértelmű. A replikák olyan óradarabok, amelyeket valaha gyártottak, de időközben eltűntek vagy megszűntek, és most valaki újra elkészítette őket. Azonban a hamisítók "elhomályosították" ezt a kifejezést, így a replikák és az eredetiségre törekvő másolatok közötti határvonal elmosódott. Jelenleg sok replikát hamisítványnak tekintenek, ami tovább bonyolítja a helyzetet.