Retteghetnek a hollywoodi hírességek? Új irányvonalak bontakoznak ki a filmes világban.


Hollywoodban sokan aggódnak amiatt, hogy a mesterséges intelligencia terjedése következtében elveszíthetik állásaikat. Az amerikai filmakadémia legújabb határozata tovább bonyolítja a már amúgy is feszültségekkel teli helyzetet.

Az idei Oscar-díjátadó előtt komoly szakmai vitát generált, hogy etikus-e mesterséges intelligencia (AI) használatával gyártott filmeket juttatni az Oscar-jelölt alkotások közé; van-e létjogosultságuk ezeknek a mezőnyben. Az AI alkalmazását a filmiparban dolgozók egy része több szempontból is aggályosnak tartja: egyrészt, mert olyan technológiai újításokat tesz lehetővé, amelyek teljesen más dimenzióba helyezik a mozgóképgyártást, csökkentve az emberi kreativitás és alkotás szerepét, másrészt mert az AI-val készült filmeket nehéz összehasonlítani - versenyeztetni - azokkal, amelyek készítéséhez nem veszik azt igénybe.

A legfrissebb Oscar-nyertes filmek között kétségtelenül találkozunk olyan alkotásokkal, amelyek mögött a mesterséges intelligencia keze is ott rejlik. Ilyen például a Magyarországon is forgatott amerikai-brit-magyar koprodukció, A brutalista, amelyben Adrian Brody játssza a főszerepet. A három Oscar-díjjal elismert filmdráma készítői nyíltan bevallották, hogy AI-t alkalmaztak a magyar karaktert megformáló Brody akcentusának finomítására, így még hitelesebbé téve a szereplő teljesítményét.

A 13 Oscar-jelöléssel büszkélkedő, de csupán egy díjat elnyerő spanyol nyelvű zenés bűnügyi vígjáték, az Emilia Pérez, generatív mesterséges intelligenciát alkalmazott az énekhangok finomítására. A film azonban végül nem emiatt bukott meg: a Filmakadémia tagjainak figyelméből már akkor kiesett, amikor a főszereplő, Karla Sofía Gascón, transznemű színésznő, a közösségi médiában korábban közzétett, később visszavont rasszista és iszlamofób posztjai miatt került a figyelem középpontjába az Oscar-kampány hajrájában.

Mostantól viszont sem az AI, sem egyéb digitális eszközök használata nem lesz aggályos, legalábbis az Oscar-jelölés szempontjából - erről számolt be oldalán az amerikai filmakadémia. Ezek nem segítik elő, de nem is rontják a jelölés esélyeit. Az Akadémia továbbra is a teljesítményt értékeli, figyelembe véve az alkotást meghatározó emberi kreativitást - áll a hivatalos indoklásban.

Az AI villámgyors térhódítását látva - a szoftverfejlesztéstől kezdve a gyógyszeriparig egyre több területen alkalmazzák - nem volt kérdés, hogy a változás szele előbb-utóbb a filmipart is eléri. A speciális effektek használata eddig sem állt távol a filmkészítéstől, sőt. Az alkotók a hatvanas évek óta kísérleteznek aktívan azzal, hogy az adott korban rendelkezésükre álló technológiával minél látványosabb és valósághűbb képi világot teremtsenek - a vászonra.

A generatív mesterséges intelligencia egyszerű szöveges parancsok révén a kapott adatok mintázatát értelmezve képes új szöveges, képi vagy hangtartalmak létrehozására. Segítségével könnyedén megváltoztatható egy színész, előadó vagy énekes hangszíne, stílusa, sőt, a megjelenése is, ami miatt egyre gyakrabban használják filmes és zenei produkciókhoz, részben a monoton és időigényes folyamatok automatizálásához. Ám amint arról népszerű művészeket idézve a BBC beszámolt, ennek nem mindenki örül.

"Ha elvehetik tőlem az arcomat, a testemet és a hangomat, és képesek arra, hogy olyasmit mondjak vagy tegyek, amibe nem volt beleszólásom, az egy elfogadhatatlan helyzet" – nyilatkozta a BBC-nek Susan Sarandon, az amerikai színésznő, aki aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a mesterséges intelligencia mindennapos használata következtében a színészek munkalehetőségei csökkenhetnek. Scarlett Johansson, a dán származású amerikai színésznő, másfajta aggályokat vetett fel: véleménye szerint a technológia lehetőséget teremt arra, hogy valaki visszaéljen a képmásával vagy a személyazonosságával.

A forgatókönyvírók egy csoportja eltérő perspektívából vizsgálja a helyzetet: szerintük az AI alkalmazásával a stúdiók a költségek csökkentése és az időmegtakarítás érdekében sok folyamatból kiiktathatják az emberi tényezőt. Ez a tendencia a kutatási fázistól kezdve a forgatókönyvíráson át a rendezésig terjedhet, és bár a technológiai újítások ígéretesek, felvetik a kérdést, hogy vajon mennyire őrzik meg a filmek egyediségét és értékét. Az aggodalmak már 2023-ban, a színészek és forgatókönyvírók öt hónapon át tartó sztrájkja során is kiemelkedtek. Ekkor a szakszervezetek és a filmstúdiók között létrejött egy megállapodás az AI használatáról, de a technológia folyamatos fejlődése és egyre szélesebb körű elterjedése új kihívásokat és lehetőségeket hozhat.

Related posts