A tanulók folyamatosan elbuknak ebben a kereszteződésben, amely még az oktatók körében is heves vitákat generál.


Budapest egyik különös formájú csomópontja körüli rejtélyt szakoktató irányításával próbáltuk megfejteni. Az eredmény pedig váratlan és meglepő lett.

A Vezess nemrégiben közzétette, hogy a tanulóvezetők körülbelül fele megbukik a forgalmi vizsgák során, de talán nem mindig a vizsgázók hibája áll a háttérben. Egy olvasónk hívta fel a figyelmet egy különösen kritikus helyzetre, amely a jogosítványszerzés utolsó lépcsőfokához, a forgalmi vizsgához közelítve merült fel. Az oktatójával közösen gyakran látogatott budapesti kereszteződésben, a Szentendrei út és a Reményi Ede utca találkozásánál számos autós számára okoz fejtörést.

Megmutatta a Google Street View térképen a helyszínt, hogy mondjuk meg, szerintünk itt kinek van elsőbbsége. A Google felvételei alapján egyértelműnek tűnt, hogy ha a jobb széleső sávban érkezünk, és a Szentendrei úti felüljáróról érkező és jobbra, a Reményi Ede utcában kanyarodni kívánó autósokat a STOP-táblánál megállva elengedjük, utána zavartalanul haladhatunk tovább egyenesen, hiszen a jobbról, a Reményi Ede utcából érkezőknek "macisajtjuk" van és az aszfalton is vastag szaggatott vonal van felfestve, ami minket "véd".

Az olvasónk oktatója hosszú ideig egy bizonyos módon értelmezte ezt a csomópontot, ám egy vizsgabiztos rávilágított, hogy téves úton jár. A pontos megfogalmazás szerint ezt a helyzetet egy jobbkezes kereszteződésként kell kezelni, ami azt jelenti, hogy a Reményi Ede utcából érkező járművek elsőbbséget élveznek a mi érkezésünkkel szemben. Ezen a ponton megdöbbentünk, hiszen ez az értelmezés messze állt a logikától, így elhatároztuk, hogy alaposabban utánajárunk a dolognak. Kimentünk a helyszínre, hogy saját szemünkkel tapasztalhassuk meg a helyzetet, de sajnos ezután sem lettünk sokkal bölcsebbek.

Felkerestük Vrancsik Viktort, a szakoktatok.hu alapítóját, hogy megossza velünk véleményét a helyzet kapcsán. Viktor első benyomása szerint a Szentendrei úton kialakított közlekedési rend meglehetősen sajátos, hiszen a felüljáró miatt a szakasz hossza nem teszi lehetővé, hogy az egyenesen haladók sávot válthassanak, és a jobbra kanyarodó járművek is zökkenőmentesen átsorolhassanak. Érdekes, hogy a Mozaik utcából érkezőknek kell megállniuk, ha egyenesen szeretnének továbbhaladni, míg a jobbra kanyarodók elsőbbséget élveznek. Ezt a logikát nehéz lenne fordítva alkalmazni, hiszen a jobbról érkező autóknak elsőbbséget kell adniuk a STOP-tábla után haladó járműveknek. Viktor megjegyezte, hogy még a tapasztalt sofőröknek is időbe telik, míg kiismerik a helyzetet, de ha figyelembe vesszük, hogy egyszerre csak egy irányból érkező járműveknek kell elsőbbséget adni, akkor a rendszer valójában nem is olyan bonyolult.

Hozzátette, hogy ha a Szentendrei úton több hely állna rendelkezésre, akkor célszerűbb lenne, ha a legjobb szélső sávból lehetne jobbra kanyarodni, míg a második sáv a jobbról egyenesen haladna. Azonban elmondható, hogy a jelenlegi körülmények között a forgalmi rendet a lehető legoptimálisabban alakították ki. Ezt követően viszont a kollégáival alaposan átbeszélte a helyzetet, ami heves vitát generált az oktatók között. Többen úgy értelmezték a szabályokat, ahogyan néhány vizsgabiztos is: a Reményi Ede utcából érkezőknek elsőbbségük van.

Megkerestük a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontot (KAV) azzal a céllal, hogy tisztázni tudjuk a legújabb fejleményeket a kereszteződés vizsgabiztosok általi értelmezésével kapcsolatban. Olyan hírek érkeztek hozzánk, hogy miniszteri utasítás született, amely irányelveket ad a vizsgák lebonyolításához. Emellett értesültünk arról is, hogy egy tanulóvezető panaszt nyújtott be, miután megbukott a forgalmi vizsgáján, mivel a Reményi Ede utcából érkező autósnak nem adott elsőbbséget. Kíváncsiak voltunk arra, hogy hány vizsgázó bukik meg ebben a kereszteződésben, ezért kérdéseinkkel az illetékesekhez fordultunk. Az alábbi választ kaptuk:

"A Vizsgaközpont kiemelt feladatának tekinti, hogy egyértelműen meghatározza az egyes forgalmi szituációkban a közlekedés sztochasztikus mivoltának figyelembevételével a közlekedés - ideértve a forgalmivizsgát is - során elvárható helyes magatartást. Az egységes értelmezés elősegítése érdekében a Vizsgaközpont rendszeresen tart a vizsgabiztosoknak és külön az autósiskoláknak zárt szakmai értekezleteket, ahol a tárgyi kérdésben szereplő kereszteződéshez hasonló forgalmi szituációkat beszélnek át, és alakítják ki a közösen az egységes szakmai álláspontot.

A megnevezett kereszteződés kapcsán a Vizsgaközpont jogelődje a közlekedési hatóság forgalomtechnikai szakértőinek véleményét is figyelembe véve állította össze azt az állásfoglalást, amely még mindig hatályban van. Ez a dokumentum iránymutatást nyújt a vizsgázóknak a helyes közlekedési magatartásról, valamint az oktatásban és vizsgáztatásban részt vevő közlekedési szakemberek számára is.

A kereszteződés forgalomtechnikai kialakítása olyan körülményeket teremt, amelyek nem biztosítanak egyértelmű irányelveket, így a vizsgázótól nem várható el, hogy egyetlen, kizárólagos értelmezést vagy áthaladási sorrendet kövessen. A vizsga során a vizsgabiztos elvárja, hogy a járművezető-jelölt észlelje a lehetséges veszélyhelyzeteket, és ennek megfelelően alakítsa ki az áthaladás sorrendjét, figyelembe véve a másik, alárendelt irányból érkező járművek szándékait is, például a Reményi Ede utcából érkezőket. Ha a vizsgázónak felróható okból nem alakul ki forgalmi veszélyhelyzet, akkor a vizsga ezen a keresztutcán nem minősül sikertelennek.

A fenti vizsgáztatási eljárás hatályos és egységes gyakorlatként érvényesül a fővárosi vizsgabiztosok körében, mivel az adott kereszteződés a vizsgaútvonal kijelölés során nem mellőzhető.

A vizsgabiztosok által elektronikusan vezetett vizsga-minősítő lapok ugyan tartalmaznak az egyes eseményekkel összefüggésben - így az azonnali bukást jelentő hibákról is - helyszín adatokat, de azok számszerűsített statisztikára nem alkalmasak. Ami a gyűjtött adatok mintázatából egyértelműen megállapítható, hogy az adott kereszteződés környezetében nem ért véget kiemelkedően sok "B" kategóriás forgalmi vizsga."

A szöveg alapján arra következtethetünk, hogy a Vizsgaközpont kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a közlekedők saját döntéseik révén elkerüljék a baleseteket. Ugyanakkor nem foglal állást arról, hogy melyik értelmezés tekinthető helyesnek, ezt a döntést a vizsgabiztosokra bízza. Azonban a köztudatban nem éppen kedvező hírek terjedtek el a vizsgabiztosokkal kapcsolatban, ugyanis nem úgy vélik róluk, hogy a vizsgázók érdekében döntenének a vitás helyzetekben.

Megkerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot is, hogy foglaljon állást, ám csak annyit reagáltak, hogy a KAV álláspontját tartják mérvadónak. A BRFK pedig azt közölte, hogy nem kommentál forgalmi szituációkra vonatkozó kérdéseket.

Vrancsik Viktor egy érdekes példát említett Budapesten, az Oktogon kereszteződését. Ez a helyszín két merőleges út találkozásánál található, ahol a jobbra kanyarodás folyamatát egy sziget által elválasztott külön sáv segíti. Amennyiben az Andrássy úton közlekedünk, és a lámpák nem működnek, akkor az "Elsőbbségadás kötelező" tábla biztosítja a Teréz körúton érkező forgalom számára az elsőbbséget. Miután áthaladtunk ezen a jelentős kereszteződésen, egy újabb kereszteződés vár ránk - ez jól mutatja, hogy itt nem érvényes a jobbkezes szabály.

Megemlítette, hogy ő is gyakran szembesült azzal a gyakorlati nehézséggel, hogy a szakoktatóknak kihívást jelent a tanulók felkészítése a forgalmi vizsgára. Ennek oka, hogy a vizsgabiztosok különbözően értelmezhetik ugyanazt a forgalmi helyzetet. Ez különösen aggasztó, hiszen a vizsgáztatásnak elvileg egységesnek kellene lennie. Jelenleg a fedélzeti kamerák használata az oktatói járművekben a vizsga során nem engedélyezett, noha jogi akadálya ennek nincs. A kamerák alkalmazása számos problémát orvosolhatna: ha lehetővé tennék a felvételek visszanézését, akkor vitás helyzetekben a hatóság objektíven megítélhetné, ki hozott helyes döntést, és ki vétett a szabályok ellen.

Egy ilyen megoldás mindhárom érintett fél számára előnyös lenne: a vizsgabiztos számára biztosítaná a döntései átláthatóságát egy esetleges bukáskor, a tanuló pedig jogosan hivatkozhatna arra, hogy véleménye szerint igazságtalanul nem teljesített, míg az oktató is érvelhetne saját álláspontja mellett, ha vitás helyzet adódna. Mivel bárkivel előfordulhat, hogy hibázik, kiemelten fontos, hogy egyértelműen visszakereshetőek legyenek az események. Az első lépésként érdemes lenne a kamera használatát engedélyezni, később pedig akár kötelezővé is válhat ez a technológiai megoldás.

Ha te is találkoztál hasonlóan zűrös közlekedési szituációval, oszd meg velünk az élményeidet az [email protected] e-mailcímen!

Related posts