Az FIA számos kiskaput zárt le az új Formula-1-es szezon kezdete előtt, hogy biztosítsa a versenyek tisztaságát és fair play-t - F1VILÁG.HU.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) jelentős reformokat vezetett be a Forma-1 2025-ös versenyszabályzatában, amelyek célja a csapatok által eddig kihasználható kiskapuk megszüntetése. A változtatások különös figyelmet fordítanak a bokszutcai rajtokra és a sérült autók pályán tartására, reagálva az utóbbi évek során tapasztalt visszaélésekre. Az új szabályok bevezetésével a FIA igyekszik biztosítani a versenyek tisztaságát és igazságosságát.
A bokszutcából induló versenyzők számára az egyik legfontosabb változás az, hogy mostantól kötelező lesz részt venniük a felvezető körben. Az eddigi szabályok szerint azok az autók, amelyek a bokszból rajtoltak, csak akkor hagyták el a garázsukat, amikor a mezőny már a rajtrácsra állt, így teljesen kimaradhattak a felvezető körből. Ezzel bizonyos esetekben előnyhöz juthattak, például egy esős versenyen megvárhatták a pálya száradását, majd közvetlenül intermediate gumikon kezdhették meg a futamot, míg a mezőny többi tagjának először extrém esőgumikon kellett egy kört teljesítenie, mielőtt kereket cserélhetett volna.
Az új szabályozás szerint azonban "minden, a bokszutcából rajtoló autónak, amely képes elhagyni a bokszot, csatlakoznia kell a felvezető körhöz", majd azután vissza kell térnie a bokszutcába és ott felsorakoznia az időmérős sorrend szerint. Ezzel az FIA azt kívánja biztosítani, hogy a pitlane-ről rajtoló autók ugyanazokkal a feltételekkel kezdhessék meg a versenyt, mint a többiek.
A Nemzetközi Automobil Szövetség nem csupán egy területen hoz szigorításokat: egy másik fontos módosítás a sérült járművek kezelésére vonatkozik. Különösen azokban az esetekben, amikor egy autó jelentős struktúrális károsodást szenvedett, de a pilóta mégis megpróbálja visszajuttatni a boxba. Az FIA véleménye szerint ez komoly biztonsági kockázatot rejt magában, mivel a sérült autók alkatrészei leszakadhatnak, ami törmeléket eredményezhet a versenypályán.
Egy hasonló incidens zajlott le a 2024-es Kanadai Nagydíjon is, amikor Sergio Perez egy erősen megrongálódott autóval próbálta meg elérni a bokszot, miközben a pálya szélein törmelékek hevertek. Az FIA végül a következő versenyre háromhelyes rajtbüntetéssel sújtotta a mexikói versenyzőt, míg a Red Bull csapatot 25 ezer euróra bírságolták.
Az új szabályozás értelmében az FIA versenyigazgatója, Rui Marques mostantól közvetlen utasítást adhat a csapatoknak, amennyiben egy autó jelentős és egyértelmű szerkezeti sérülést szenvedett. Ez a lépés a versenyzők és más résztvevők biztonságát hivatott szolgálni. Az előírás értelmében az ilyen autóknak haladéktalanul el kell hagyniuk a pályát, amint az biztonságosan lehetséges.
Korábban az ilyen esetek kezelésére a narancssárga körrel ellátott fekete zászlót lengették meg, amely kötelezte a versenyzőt arra, hogy térjen vissza a bokszba. Ez a módszer azonban sokszor lassúnak bizonyult, és az FIA úgy ítélte meg, hogy a versenyigazgatónak gyorsabb és egyértelműbb döntési jogkört kell biztosítani a veszélyes helyzetek elkerülése érdekében.
Az újonnan bevezetett szabályok célja, hogy a FIA döntéshozatali folyamatát átláthatóbbá és következetesebbé alakítsák, ezzel csökkentve annak lehetőségét, hogy a csapatok a szabályok kijátszásával előnyre tegyenek szert. A tervezett változtatások hatásai már a 2025-ös szezonban tapasztalhatóak lesznek, így a csapatoknak is alkalmazkodniuk kell az új helyzethez.