Szülői Hang: A gyerekek jövőjét fenyegető támadás a kompetenciamérések kiértékelése révén Az utóbbi időszakban egyre inkább aggasztó jeleket tapasztalunk a gyerekek oktatási környezetében, különösen a kompetenciamérések értékelésének kapcsán. A gyermekek


A kompetenciamérés eredményeinek figyelembevételével még súlyosabb esélyegyenlőtlenségek és a gimnáziumi oktatás leépülése körvonalazódik.

A Szülői Hang Közösség határozott ellenállását fejezi ki a kormány által benyújtott rendelettervezettel szemben, amely szerint március 1-jétől a pedagógusok és diákok felkészülési időtartamának figyelmen kívül hagyásával, a kompetenciamérések eredményei két érdemjegyként kerülnek számításba. Ezen intézkedés nem csupán a tanulók teljesítményére gyakorolhat negatív hatást, hanem a középiskolai felvételi eljárások során is jelentős szerepet kap, ami tovább fokozza a diákok és tanárok stresszét.

A kompetenciamérések lényege nem a diákok egyéni teljesítményének értékelése, hanem az iskola és az oktatási rendszer működésének alaposabb megértése. A Szülői Hang közleménye hangsúlyozza, hogy ezek a mérések nem alakíthatók át igazságosan osztályzattá, mivel nem közvetlenül kapcsolódnak a szigorúan véve vett tananyaghoz.

A kompetenciamérések eredményei jelentős regionális különbségeket mutatnak, melynek oka a gyerekek eltérő családi háttere és az iskolák eltérő színvonala. Az iskolák jelentős részében nincs elegendő szaktanár sem, a tanórákat folyamatosan helyettesítéssel látják el, melyeket sok esetben nem szaktanár tart.

Ezekben a körülmények között a kompetenciamérések értékelése a gyerekek érdekeivel ellentétes lépés - hangsúlyozza a Közösség.

A kormányzat világossá tette, hogy drasztikus lépéseket tervez a gimnáziumi továbbtanulók számának csökkentésére. Az államtitkár, aki a szakképzésért felelős, nemrégiben azt nyilatkozta, hogy a jelenlegi 40%-os gimnáziumi részarányt 30%-ra, sőt akár 20%-ra kívánják mérsékelni. Ez azt jelenti, hogy legalább minden negyedik gimnáziumi férőhely megszüntetésére számíthatunk. Az idei évtől bevezetett központi minimális ponthatárok, valamint a kompetenciamérések eredményeinek figyelembevétele tovább nehezítik a gimnáziumokba való bejutást, miközben erősítik a kormány által kitűzött célkitűzést a gimnáziumi képzés háttérbe szorítására.

A Szülői Hang petícióval tiltakozik a gimnáziumi képzés elsorvasztása ellen. A több ezer aláírás mellett számos szülő és pedagógus szöveges véleményben is kifejtette, miért elfogadhatatlan a kormányzati terv.

A gyerekek már most is jelentős terhelésnek vannak kitéve. A kompetenciamérések figyelembevétele a felvételi eljárás során csak fokozza a felesleges stresszt. Várhatóan sok családban különórákkal és tanfolyamokkal próbálják majd felkészíteni a gyerekeket, nem csupán a központi írásbeli vizsgákra, hanem a kompetenciamérésekre is. Ez tovább erősíti az "árnyékoktatás" jelenségét, és a gyerekek oktatásának finanszírozását még inkább a szülőkre hárítja. Azok a gyerekek, akiknek a családja nem tud anyagi támogatást nyújtani, még inkább hátrányos helyzetbe kerülnek.

A kompetenciamérés eredményének beszámításával a kormányzat a gyerekek esélyeit már előre leronthatja a felvételi eljárást megelőző tanév kompetenciamérésének keretében. Az intézkedés tovább növeli a már most is fájóan erős társadalmi különbségeket, országunk így rengeteg tehetséges gyereket veszíthet el.

A tehetséggondozás fontosságáról és Magyar Péter oktatási programjáról szóló legfrissebb cikkünkben, mely a szerdai délelőtti lapszámban jelent meg, Nahalka István oktatáskutató osztotta meg gondolatait.

A Szülői Hang véleménye szerint a legújabb kormányrendelet tovább mélyíti a központosítás irányába tett lépéseket. Az állami iskolák működését már a 2011-es nemzeti köznevelési törvény óta a tankerületek irányítják, melyek célja a költségek csökkentése az oktatás terén és a gyermekeink jövőjére való figyelem csökkentése. Eddig a tanárok voltak azok, akik az érdemjegyekről döntöttek, de most változás várható: a kormányzat beleszól a minősítési folyamatba is. Ez a lépés nem csupán igazságtalanságot hordoz magában, hanem a diákok számára is érzékelhető következményekkel járhat. A kormányzat ezzel a lépéssel alááshatja a tanulók és pedagógusok közötti bizalmat, ami hosszú távon káros hatással lehet az oktatás minőségére.

A kormányzat lépésére már korábban is számítani lehetett a KRÉTA-ban közzétett szülői kérdőív alapján; ahogyan sejthető volt, a kérdőívben már eleve eldöntött kérdésről kérdezték a szülőket. Az elképzelés ellen közösségünk korábban nyílt levélben is tiltakozott.

Az intézkedés részletei jelenleg ismeretlenek. Félő, hogy a problémákkal küzdő SNI vagy BTMN státuszú gyerekeket és az alternatív tanterv szerint oktató iskolákat még inkább hátrányosan érinti az intézkedés, hiszen ezekkel kapcsolatban a kormányzat semmilyen tájékztatást nem adott.

Related posts