TESLA projekt: Az iskolai lemorzsolódás megelőzése innovatív megoldásokkal | Vajdaság MA A TESLA projekt célja, hogy új utakat találjon az iskolai lemorzsolódás csökkentésére Vajdaságban. A kezdeményezés célja, hogy támogassa a diákokat és tanárokat, val
A kerekasztal-beszélgetés vezetőjeként Sárcsevity Hajdú Bea irányítja a diskurzust.
A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (Matehetsz) által irányított TESLA projekt keretében november 22-én, pénteken egy nemzetközi, hibrid formátumban lebonyolított kerekasztal-beszélgetésre került sor a szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karon (MTTK). Az esemény középpontjában az iskolai lemorzsolódás megelőzésére irányuló hatékony gyakorlatok megosztása állt.
De Negi Ibolya, a Vajdasági Tehetségsegítő Tanács elnöke, illetve Bajor Péter, a Matehetsz ügyvezetője mondott köszöntőbeszédet.
Szerbiát az ebben a témában érintettek széles köre képviselte: Gábrity Molnár Irén, nyugalmazott egyetemi tanár, Szepesi Zoltán pszihológus, illetve Csikós Pajor Gizella matematikus. A külföldi kollégák a TESLA projektbe bevont partnerszervezetekből érkeztek: Felix Hafner nemzetközi projektmenedzser, és Monika Legner projektmenedzser online vettek részt a megbeszélésen. A kerekasztal-beszélgetés vezetőjeként Sárcsevity Hajdú Bea irányítja a diskurzust., szociálpolitikus volt.
A bevezető előadásokban legelőször a fogalmak tisztázására került sor, hiszen a TESLA-projekt középpontjában a lemorzsolódás csökkentésének lehetőségei állnak, a lemorzsolódás pedig szorosan kapcsolódik a korai iskolaelhagyás fogalmához, ebből adódóan a "lemorzsolódó diákok" és a "korai iskolaelhagyók" kifejezések eltérő, de egymáshoz kapcsolódó jelenségekre utalnak az oktatási rendszeren belül.
Ahogyan már említettük, a két fogalom közötti eltérés az érintett diákok életkorában, az oktatási rendszerben betöltött szerepükben, valamint az iskolai pályafutásuk lezárásának módjában rejlik. Európában a két kifejezést mindenütt különbözőképpen értelmezik, viszont a nemzetközi felmérések és rangsorok kizárólag a korai iskolaelhagyásra vonatkoznak, a lemorzsolódásról viszont nem állnak rendelkezésre összehasonlítható adatok.
A kerekasztal-beszélgetés során kiemelték, hogy bár az utóbbi években sikerült előrelépéseket tenni a lemorzsolódás csökkentésében, Szerbia helyzete még mindig aggasztó Európai viszonylatban, hiszen a korai iskolaelhagyók arányában élen jár. Továbbá, hangsúlyozták, hogy a lemorzsolódásban érintett tanulók többsége a hátrányos helyzetű diákok közé tartozik, ami újabb kihívások elé állítja az oktatási rendszert.
A kerekasztal-beszélgetés során világosan megmutatkozott, hogy bár az iskolarendszerek jelentősen eltérnek egymástól, a lemorzsolódás és a korai iskolaelhagyás csökkentése terén az országoknak bőséges tanulási lehetőségeik vannak egymástól. A résztvevő országok, kivéve Ausztriát, különösen sürgetőnek érzik a lemorzsolódás mértékének csökkentését, mivel nemzetközi összehasonlításban az élen járnak ezen a problémakörön.
A 2024 szeptemberében startoló TESLA projekt keretében négy ország együttműködő partnerei, összesen hét szervezet, közös célként tűzték ki egy tehetségközpontú oktatást támogató és fejlesztő nagyszabású projekt kidolgozását és előkészítését. Ennek a kezdeményezésnek a célja, hogy hozzájáruljon a korai iskolaelhagyás megelőzéséhez a 15-19 éves fiatalok körében a részt vevő országokban: Szerbiában, Magyarországon, Romániában és Ausztriában.
A Matehetsz, mint vezető partner koordinálásával a Hálózat a Regionális Fejlődésért Alapítvány (HÁRFA), a Vajdasági Tehetségsegítő Tanács (VATT), valamint négy társult stratégiai partner működik közre a projektcélok megvalósításáért. A fejlesztési tevékenységek célja a célcsoportok támogatása a képesítések megszerzésében és a sikeres munkaerőpiaci integráció elősegítése, valamint az iskolai lemorzsolódás csökkentése.