Feltárult, milyen távolságból képes a traffipax pontosan rögzíteni a sebességet.


A sebességmérő szerkezetek - és itt most leginkább a fixen telepített trafikról van szó - jól felismerhetők az utak mentén elhelyezett dobozokról, netán egy út felett átívelő vastraverzről lelógó kameráról. A legtöbb navigáció is előre jelzi már őket, beállítástól függően akár hangjelzéssel is figyelmezteti a sofőrt, hogy ideje betartani az engedélyezett sebességet.

Magyarországon három különböző sebességmérő rendszer üzemel: a hagyományos traffipaxok, a telepített traffiboxok, valamint a VÉDA-rendszer keretein belül működő sebességmérők.

A vezess.hu egy korábbi írása szerint egy felmérésből kiderült, hogy a kamerákat a vizsgált helyszíneken 6,5 méter magasan szerelték fel. A szerkezetek látási szöge nem túl nagy, 10-25 fokban képesek megbízhatóan rögzíteni a gyorshajtókat. Ennek fényében talán nem is olyan meglepő, hogy a hatótávuk sem kiemelkedő, a fix radarok általában 20 méteren belül képesek detektálni a gyorshajtást.

A VÉDA rendszer keretein belül, az autópályák felett elhelyezett fémszerkezetekben a VidarSpeed típusú kamerák teljesítenek szolgálatot. Ezek a kamerák egy 20-30 méteres útszakaszon képesek észlelni a gyorshajtókat, természetesen a beállítási paraméterek függvényében.

A traffiboxok a közlekedésbiztonság rejtélyes őrei, hiszen sosem lehet biztosan tudni, mikor aktiválódnak. Ezek az eszközök nem rendelkeznek állandó sebességmérővel, mivel a rendőrség folyamatosan változtatja pozíciójukat, így az autósok számára szinte lehetetlen előre megjósolni, mikor találkoznak velük. Amikor azonban működésbe lépnek, egy fejlett lézeres ARH CAM-S1 rendszer figyeli a gyorshajtókat. Ez a technológia 25 és 600 méter közötti távolságban képes mérni a járművek sebességét, míg a rendszámfelismerés nappal akár 150, éjszaka pedig 100 méterről is megvalósítható. A készülék technikai tudása messze felülmúlja a korábbi rendszereket: 30-szoros optikai zoommal és nagy felbontású érzékelővel van felszerelve, így semmi nem kerülheti el a figyelmét. A rendőrség általában 50-150 méter közötti távolságban végzi a méréseket, biztosítva ezzel a közlekedésbiztonság hatékonyabb ellenőrzését.

A legnagyobb eséllyel akkor bukhatunk meg, ha a rendőrség által helyszínen használt sebességmérőbe futunk bele. A háromlábú állványokon, vagy a rendőrautóban ülve lézeres TC-108-as vagy FámaLézer típusú kamerákat használnak, amelyek 3-5 métertől több mint 1000 méteres távig képesek sebességet mérni, akár mozgás közben is.

A KRESZ szabályai szerint a sebességmérő táblákat 40-70 méter távolságra kell elhelyezni a fix készülékektől. Ennek következtében a traffipaxok általában a tábla után kezdik meg a mérést. Érdemes azonban észben tartani, hogy a köd vagy a sötét nem nyújt valódi védelmet, mivel a látási viszonyok alig hatnak a készülékek működésére.

Related posts